Why is it that people like the prophets, and other, more modern figures who are seen as being divinely inspired (the kabbalists, the Chasidic rebbes, etc.) never seem to be told secrets of science, nature, and other testable facts?
If they can learn from G-d the most esoteric details of the architecture of the soul and the attributes of HaShem Himself, surely they should be easily able to get information like how to cure diseases, how to prolong human lives, and how to build, say, an indestructible ship. They should be able to quickly learn answers to the practical and theoretical questions that are being tackled by science. But we never hear about anything like that. Why not?
Even as I write this question, I am aware of several stories from the Prophets and the Writings that seem to contradict its premise. But most of the examples I can think of--not having read everything--are of Hashem providing practical guidance in a single situation, not revealing knowledge of the natural world as could be presumably ascertained by science. Please forgive my lack of knowledge if I have truly missed anything; that's part of what this question is for!
Answer
There was once a book that had all the cures you are talking about, but it was buried.
In the mishna of Psachim 4:9 it says that the king Chizkia buried "the book of cures":
ששה דברים עשה חזקיה המלך על שלשה הודו לו ועל שלשה לא הודו לו. גירר עצמות אביו על מטה של חבלים והודו לו. כיתת נחש הנחשת והודו לו. גנז ספר רפואות והודו לו.
The Tashbetz writes (סימן תמה) that that book was a book that was given to Noah during the time of the flood and that in it was written the cures for all of the disease. Rashi on Psachin (page 56) explains that the book was buried since people would immediately cure any disease they had and would not repent their sins. The Rambam (on his commentary on Psachim 4:10) on the other hand claims that that is a retarded explanation (his words!), since there is no problem eating when you are hungry - there should be no problem taking medicine when you are sick! So the Rambam believes that the book included supernatural cures for diseases that otherwise the sick person would die from, and it is forbidden to use such cures. So while the book was for intellectual curiosity only it was fine, but when king Chezkia saw that people were actually using it he buried it.
הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות. ספר רפואות, היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו... ומחברו לא חברו אלא על דרך הלימוד בטבעי המציאות לא כדי להשתמש במשהו ממה שנכלל בו, וזה מותר כמו שיתבאר לך שדברים שהזהיר ה' מלעשותם מותר ללמדם ולדעת אותם, כי ה' אמר לא תלמד לעשות ובא בקבלה אבל אתה למד להבין ולהורות. וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו. ואפשר שהיה ספר שיש בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך, ומשקין אותו כך, וגורם למחלה זו וזו, ורפואתו בכך וכך, שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים שיצילוהו, וכאשר קלקלו בני אדם והיו הורגין בו גנזו. ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה. ולא הייתי צריך לסתור פירוש זה הגרוע לולי פרסומו.
No comments:
Post a Comment