Monday, October 7, 2019

halacha - Why don't people bentch on a kos nowadays?


Bentching with a kos (recite Grace after Meals with a cup of wine) was clearly a popular thing to do in the times of the gemara. Additionally many Ashkenazi rishonim (Rosh, Ri, and many other Tosafists) felt is was obligatory with the Tur (OC 182) requiring one to skip a meal if he didn't have wine to bentch with.


Now it seems clear that we paskin like Rambam and Rif who hold it is not required, but the Rama (OC 182:1) adds based on the Ran, that even those who feel it is not obligatory, feel it is a mitzva min hamuvchar (a choiciest way of performing the mitzva) to do so.


My question is, why don't people do this more nowadays, considering the relatively low price of wine/grape juice and the clear encouragement in the sources for this custom?


[The Aruch Hashulchan (OC 182:3) brings a similar idea:]



דבר ברור הוא שאפילו למאן דסבירא ליה דאינה טעונה כוס, מכל מקום הידור מצוה הוא לברך על הכוס. ובש"ס משמע שהם כולם היו מברכים על הכוס, מפני שיין היה אצלם בזול. ולכן בהמדינות שיין מצוי ובזול – וודאי ראוי לכל ירא ה' לברך על הכוס, ובפרט כשיש זימון. ובמדינתינו אי אפשר מפני שאין לנו יין, וגם היין שאנו עושים מצימוקים הוא ביוקר, ואף גם שכר ביוקר, ואין ידינו משגת ליקח לכל סעודה כוס של ברכה. אך העשירים ששותים שכר בכל סעודה – וודאי דלהם נאה לברך על הכוס. והשומע יתברך מן השמים.‏





Answer



Note that the Be'er Heitev in סימן קפב - דין כוס ברכת המזון brings an Arizal that without a Mezuman one should not use a kos for benching.



באר היטב (א) ביחיד. והאר''י ז''ל כתב שהיחיד לא יברך על הכוס עיין יד אהרן:‏



So there's a basis for not using a Kos - and possibly people don't realize/remember that it doesn't always apply. (As in: I know for a fact that Big Tzadikim didn't use a Kos, so why should I?)


Also: The Remo (ibid 2) says that according to Kabala one doesn't hold the Kos unless there's a Mezumen; it remains standing on the table. (So again I never saw Big Tzadikim holding a Kos - obviously, it's not needed.)



וְיֵשׁ מְדַקְדְּקִין כְּשֶׁמְּבָרְכִין בְּיָחִיד עַל הַיַּיִן שֶׁלֹּא לֶאֱחֹז הַכּוֹס בְּיָדָם, רַק מַנִּיחִין אוֹתוֹ עַל הַשֻּׁלְחָן לִפְנֵיהֶם, וְנָכוֹן מִנְהָג זֶה עַל דֶּרֶךְ הַקַּבָּלָה‏





(To which the Be'er Heitev comments that he already said that as per the Arizal one doesn't use a Kos at all in this case.)



ע''ד הקבלה. כבר כתבתי בשם האר''י שא''צ כוס כלל ועיין יד אהרן:‏



No comments:

Post a Comment

digital communications - Understanding the Matched Filter

I have a question about matched filtering. Does the matched filter maximise the SNR at the moment of decision only? As far as I understand, ...