So the Shulchan Aruch Choshen Mishpat (348:2) says:
כל הגונב אפילו שוה פרוטה עובר על לאו דלא תגנובו וחייב לשלם אחד הגונב ממון ישראל או הגונב ממון של עכו"ם ואחד הגונב מגדול או מקטן:
הגה: טעות עכו"ם כגון להטעותו בחשבון או להפקיע הלואתו מותר ובלבד שלא יודע לו דליכא חילול השם (טור ס"ג) וי"א דאסור להטעותו אלא אם טעה מעצמו שרי (מרדכי פרק הגוזל בתרא):
In short, while stealing from a non-Jew is not allowed, "mistakes" of a non-Jew are allowed.
So my question is, what's the reason for this distinction? If a mistake is considered "stealing" then why is it suddenly allowed? And if a mistake is not considered "stealing" then why isn't it allowed by Jews as well?
No comments:
Post a Comment