Friday, February 2, 2018

halacha - it is for forbidden to do something good for someone who does not acknowledge the good


"it is for forbidden to do something good for someone who does not acknowledge the good"


is this true? what is the source of this? who else holds like this?



at this site it says:



Maharal explains (in Gur Aryeh on Rashi for Bereshit 2:5, s.v. ve-Ein Makir be-Tovatam), “V’assur laasos tovah l’ish she’ein makir b’tovah — it is forbidden to do something good for someone who doesn’t express gratitude for the good.”



Rabbi Arush seems to say this idea is from the Hazal
"בגן השלום" של הרב שלום ארוש שליט"א, ע"מ 197



אמרו חז"ל שאפילו מי שאינו ממש כפוי טובה, רק הוא אינו מכיר בטובה- אסור לעשות לו טובה, ויתרה מזה אמרו, שכל העושה לו טובה הרי הוא כעובד עבודה זרה. נמצא, מי שיודע בעצמו שאינו יודע להכיר טובה, אסור לו לתת לאנשים לעשות לו טובות כי בזה הוא מכשיל אותם בעבודה זרה, ועובר על "לפני עיור לא תיתן מכשול" .




Answer




To bring an earlier source for this idea, I'll quote the following from what Rabbeinu Bachya wrote in Chovas Halevavos 3:10:19



ומקום הכילות על האכזרים והפתאים ומי שאינם מכירים את עצמם ולא ערך הטובה עליהם כמ״‎ש (שם ט) יוסר לץ לוקח לו קלון ומוכיח לרשע מומו ואמרו ז״‎ל כל העושה טוב למי שאינו מכירו כאלו זורק אבן למרקוליס


Miserliness is in place towards the cruel and foolish and those who do not recognize themselves, nor the value of the beneficence bestowed on them, as it is said, "He that reproves a scorner gets to himself shame: and he that rebukes a wicked man, it is a blemish to himself" (Prov. 9:7). Our wise men say, "He who does a favor to an ingrate is like a man who casts a stone to Markolis" (A form of idol worship in ancient times).



No comments:

Post a Comment

digital communications - Understanding the Matched Filter

I have a question about matched filtering. Does the matched filter maximise the SNR at the moment of decision only? As far as I understand, ...