The title quite says it. I'm specifically more interested in unschooling....
It is said in Ktubot, 50:b, that:
אמר רב יצחק באושא התקינו שיהא אדם מתגלגל עם בנו עד שתים עשרה שנה מכאן ואילך יורד עמו לחייו
Rashi comments:
מגלגל עם בנו - אם מסרב מללמוד יגלגל עמו בנחת ובדברים רכים
יורד עמו לחייו - לרדותו ברצועה ובחוסר לחם
There's also, in Kidushin, 29:a:
האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו אומנות וי"א אף להשיטו במים רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות
So far, we can see there's a Mitzva for the father to teach his son Torah and a profession. Nothing is said yet of the methodology. However, in Bava Batra, 21:a, it is related:
דאמר רב יהודה אמר רב ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו שאלמלא הוא נשתכח תורה מישראל שבתחלה מי שיש לו אב מלמדו תורה מי שאין לו אב לא היה למד תורה מאי דרוש (דברים יא, יט) ולמדתם אותם ולמדתם אתם התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים מאי דרוש (ישעיהו ב, ג) כי מציון תצא תורה ועדיין מי. שיש לו אב היה מעלו ומלמדו מי שאין לו אב לא היה עולה ולמד התקינו שיהו מושיבין בכל פלך ופלך ומכניסין אותן כבן ט"ז כבן י"ז ומי שהיה רבו כועס עליו מבעיט בו ויצא עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע
According to this, it seems that school is only second choice, comparing to the father himself teaching his son. The Melamed is only Shluach-Mitzva, since the father is incapable of performing it himself (whatever the reason). But if he could, then maybe the known statement from Kidushin, 41:a מצוה בו יותר מבשלוחו
should take effect.
So I'm able to present some Talmud citations, but I'm asking what's the present Orthodox Rabbis' observation over the subject?
No comments:
Post a Comment