Are we allowed to place less holy seforim on top of more holy seforim? I believe that the consensus is that you are only allowed to stack seforim in chronological order from top to bottom (e.g., Mishnayos above Gemara, Chumash on top of a Navi). Is this correct? Is this a halacha from Shulchan Aruch or other source, or is this a minhag?
Answer
Sh"A Y"D 282:19
סעיף יט
מותר להניח ספר תורה על ס"ת, ומניחים חומשים ע"ג נביאים וכתובים, אבל אין מניחים נביאים וכתובים על גבי חומשים, ולא חומשים על גבי ס"ת. הגה: יד לז] <יג> אבל כתובים על גבי נביאים (או איפכא, שרי) (ב"י בשם הר"ן בשם תוספות פ"ק דב"ב) לח] וכל זה מיירי בב' כריכות, שכל א' כרוך בפני עצמו, אבל בכרך א' הכל שרי (מרדכי פ' השותפין). וע"ל סימן רמ"ג דאסור להרהר בדברי תורה במקומות המטונפים, והוא (יז) משום כבוד תורה
Which essentially states that Sefer Torah on Chumash, Chumash on NaKh.
This source brings numerous sources as well as the various rules for the different types of seforim.
No comments:
Post a Comment